Over: evendit.nl en disclaimer
Auteursrecht * Privacy en cookies
Door het gebruik van deze site ga je akkoord met cookies
mrt 222013
 

Wolfgang Amadeus Mozart heeft op zijn zesde jaar al veel over muziek geleerd. Vader Leopold Mozart wil zijn beide zeer muzikale kinderen Wolfgang en Marianne een goede muzikale opvoeding bieden. Daarvoor heeft hij extra inkomsten nodig. Hij gaat met de kinderen op reis en laat hen spelen voor hooggeplaatste lieden. Lees de waargebeurde geschiedenis van de concertreis naar het keizerlijk hof in Wenen. Een verhaal over het eigenzinnige kind Wolfgang dat op bezoek in een kapel stiekem orgel denkt te kunnen spelen, dat de keizerin spontaan omhelst, en dat prinses Marie-Antoinette ten huwelijk vraagt.

Vervolg van deel 1.

Pentekening van de jonge Mozart op de viool, zijn zus Marianne die zingt en hun vader die hen begeleidt

Vader Leopold Mozart maakt samen met de kleine Wolfgang en diens oudere zus muziek

Een degelijke muzikale opvoeding mag wat kosten

Vader Leopold Mozart had een bescheiden inkomen van het Hof. Toen hij het bijzondere talent van zijn dochtertje Marianne en zijn zoontje Wolfgang had ontdekt, wilde hij hen een degelijke muzikale opvoeding bieden. Aangezien hij in Salzburg zelf geen mogelijkheden zag om hun talent voor het voetlicht te brengen, besloot hij met de kinderen op reis te gaan.

Na een eerste, geslaagde experiment in januari 1762 besloot hij in september van dat jaar naar Wenen te reizen om daar voor het keizerlijk Hof te spelen. Wolfgang was toen zes jaar oud. Zijn zus Marianne was al elf jaar.

Verblijf in Linz

Schilderij van mensen die kijken naar de jonge Mozart die orgel speelt

De kleine Mozart speelt op het orgel voor een geïmponeerd publiek

Het gezelschap verbleef een aantal dagen in Linz. De kinderen speelden daar een indrukwekkend concert voor de gouverneur-generaal. Het publiek was verrukt van het spel van Wolfgang en Marianne. En het nieuws van hun buitengewone prestaties bereikte zelfs Wenen.

Op een dag wilden ze de nacht doorbrengen in het klooster van Ips om de volgende dag weer verder te reizen. Het grijze oude gebouw aan de oever van de Donau oefende een aantrekkingskracht uit op reizigers die op een zwoele septembermiddag op zoek waren naar een plek om uit te rusten.

Drie geestelijken die deel uitmaakten van het reisgezelschap, gingen tegelijkertijd het klooster binnen voor de lezing van de mis. Wolfgang zag kans om ongemerkt achter hen aan naar binnen te glippen, maar zelf ging hij naar het orgel.

Kort daarna hoorden de Franciscaner monniken met hun gasten in de refter orgelklanken uit de kapel komen. Een van de gastheren stond op van de tafel om uit te vinden wie er op het orgel speelde. Al snel kwam hij terug en vroeg het gezelschap om hem te volgen.

Toen het gezelschap bij de kapel aankwam, hielden ze hun adem in, toen hun gastheer wees op de kleine gestalte van een kind dat op de galerij op het orgel zat te spelen. Hoe was het mogelijk, zo vroegen ze zich af, dat een kind zulke prachtige muziek kon maken? Stil bleven ze staan luisteren naar de betoverende klanken die uit het orgel kwamen. Maar toen Wolfgang hen in de gaten kreeg, hield hij direct op met zijn muzikale improvisatie en klauterde snel van het orgelbankje af.

Op doorreis naar Wenen

Tijdens de rest van de reis van de Mozarts naar Wenen vormde Wolfgang het middelpunt van het gezelschap. Hij was vol levenslust en wilde van alles en iedereen onderweg de naam en geschiedenis weten. Bij het douanekantoor aan de grens sloot hij vriendschap met de douane. En door een wijsje op zijn viool te spelen, regelde hij dat het gezelschap gemakkelijk de grens mocht oversteken. Hij maakte indruk met zijn sprankelende conversatie en dartele intelligentie, maar vooral met zijn muziek.

Spelen voor de keizerlijke familie in Wenen

Toen het gezelschap in Wenen aankwam, had men daar reeds van eerdere reizigers uit Linz gehoord over het muzikale spel van de wonderkinderen. De keizerlijke familie wilde graag de wonderkinderen beluisteren. Dus mochten ze al snel op bezoek komen in Schönbrunn.

Wolfgang speelt samen met zijn oudere zus Marianne vaak samen op het klavecimbel voor een hooggeplaatst publiek

Wolfgang speelt samen met zijn oudere zus Marianne vaak samen op het klavecimbel voor een hooggeplaatst publiek

Verschillende leden van de keizerlijke familie waren zelf muzikaal. Keizer Joseph kon goed zingen en speelde klavecimbel en cello. De keizer voelde zich direct tot Wolfgang aangetrokken en was verrukt van diens muzikale prestaties. Hij liet het kind lastige muziekstukken prima vista spelen.

Toen de keizer bij wijze van grap Wolfgang voorstelde dat hij met één vinger zou spelen, vond de jongen dat prima. Men legde een lap over het toetsenbord, zodat de toetsen niet meer zichtbaar waren. Maar Wolfgang speelde net zo voortreffelijke als voordien en kreeg van de aanwezigen een daverend applaus.

Zowel de keizer als de keizerin waren buitengewoon vriendelijk tegen de kinderen. Wolfgang toonde zijn affectie voor de keizerin door op haar schoot te klimmen en haar te omhelzen als was zij zijn moeder. Het gezelschap mocht verschillende keren aan het keizerlijk hof komen spelen en elke keer klonk het applaus nog luider.

De jonge Mozart vraagt prinses Marie-Antoinette ten huwelijk

Ook de knappe Marie-Antoinette, die later koningin van Frankrijk zou worden, bevond zich onder het keizerlijk publiek. De jonge Mozart was helemaal weg van deze prinses.

Toen hij op een dag uitgleed over de gladde, geboende vloer, stak Marie-Antoinette hem haar hand toe en hielp hem overeind.
De jongen draaide zich met een ernstige blik naar haar toe en zei: ‘U bent heel lief. Ik wil met u trouwen.’
Met een glimlach vroeg Marie-Antoinette: ‘Mag ik u vragen naar de reden daarvan?
‘Uit dankbaarheid, natuurlijk’, antwoordde Wolfgang zo mogelijk nog ernstiger.

Muziek gaat voor alles

De jonge Mozart kende geen enkele verlegenheid om voor de hoogst geplaatste mensen te spelen en gedroeg zich even spontaan als anders. Maar als het ging om het spelen van muziek, dan richtte al zijn concentratie zich daarop. Dan was er niets of niemand anders belangrijk. Wolfgang zou dan in alle gemoedsrust zelfs de keizer laten wachten.

‘Waar is Herr Wagenseil? Is hij aanwezig?’, vroeg Mozart een keer, toen hij op het punt stond voor de keizer een concert te spelen dat door de hofcomponist Wagenseil was geschreven.
‘Laat hem alstublieft komen; hij heeft er kijk op.’

Wolfgangs vader begreep dat dat jongen graag speelde voor iemand die verstand had van de muziek. Zijn zoon wilde dolgraag zo mogelijk telkens er weer wat bij leren.

Toen de hofcomponist er aankwam, wendde de jonge Mozart zich naar hem toe.
‘Ah, Herr Wagenseil! Ik sta op het punt een van uw concerto’s te spelen. En ik hoop dat u voor mij de pagina’s wilt omslaan.
De keizer die toevallig naast de jongen stond, glimlachte en maakte direct ruimte voor de componist.

Het succes van broer en zus Mozart

Na het bezoek aan het keizerlijk hof werden de jonge Mozart en zijn zus overal veelgevraagd om te komen spelen. Veel dames werden verliefd op de parmantige knaap. Wolfgang en Marianne werden overladen met cadeautjes en mooie kleren.

Deze reis naar Wenen was feitelijk het begin van het succes van het muzikale leven van Wolfgang Amadeus Mozart.

Bovenstaand verhaal is een vertaling en vrije bewerking door de redactie van Evendit.nl van Story-lives of Great Musicians van Francis Jameson Rowbotham, te vinden op: http://www.gutenberg.org/ebooks/19748.

Wolfgang Amadeus Mozart: boeken en cd’s

Wil je meer achtergrondinformatie over deze wereldberoemde componist en zijn muziek? Kijk bijvoorbeeld eens bij de boeken en muziek die je bij bol.com over Mozart kunt kopen.

Dossier componisten

Dit artikel maakt deel uit van het dossier componisten.