Over: evendit.nl en disclaimer
Auteursrecht * Privacy en cookies
Door het gebruik van deze site ga je akkoord met cookies

Zuiver intoneren op je saxofoon

 
Voor het laatst aangepast op 10 april 2016;
 Saxofoon  
mrt 202013
 

Op een saxofoon is het verrassend eenvoudig om onzuiver te spelen. Hoewel de stemming van moderne saxofoons in het algemeen aanzienlijk beter is dan tot enkele tientallen jaren geleden het geval was, toch blijft het goed zuiver treffen van noten een hele kunst.

Hoe het komt dat het belangrijk is dat je goed leert intoneren op je sax lees je in het artikel over de stemmingsperikelen bij de saxofoon.

Embouchure, ademsteun en intoneren

De stemming van je blaasinstrument heeft voor een groot deel te maken met je embouchure en je ademsteun.

Embouchure

Als je met veel spanning van je lippen of kaken speelt, klinkt je sax hoger dan wanneer je met een betrekkelijk ontspannen embouchure speelt. Dat is vooral goed hoorbaar in het hoge register van je saxofoon.

Werk daarom aan een gecontroleerd ontspannen embouchure.  Het is de bedoeling dat je boventanden rusten op het mondstuk en dat je ondertanden enige tegendruk geven, maar het is beslist niet de bedoeling op het mondstuk te bijten.

Ademsteun

In wezen is ademsteun een vorm van gecontroleerd uitademen. Met behulp van tegendruk vanuit het middenrif wordt  de ademhaling laag gehouden en kan de keel goed open en ontspannen blijven zonder dat via die weg de beschikbare lucht ongecontroleerd verdwijnt.

Als je adem te hoog zit, heeft dat negatieve gevolgen voor de zuiverheid van de tonen op de saxofoon.

Over de ontwikkeling van je embouchure en ademsteun is veel technische informatie te vinden op het internet. Maar je krijgt eerder grip op deze materie als  je op dit punt persoonlijke aanwijzingen en praktische oefeningen krijgt van je muziekdocent.

Zuiver intoneren kun je leren

Met behulp van oefeningen kun je  leren om goed zuiver te intoneren. Stel je telkens eerst de klank voor die je wilt produceren. Blaas daarna pas de noot op je instrument. Oefen dagelijks op intervallen (vooral tertsen, kwarten en kwinten) en op gebroken akkoorden. Dit is de klassieke manier om je gehoor te trainen.

Een andere aanpak is om de muziek in een muzieknotatieprogramma in te voeren en daarna af te spelen. Blaas vervolgens met deze midi-muziek mee en corrigeer je toonhoogte waar wenselijk.

Het voordeel van bovengenoemde aanpak is dat je geen saaie loopjes hoeft te oefenen. Het nadeel van deze aanpak is dat je oren geen natuurlijk onderscheid leren maken tussen enharmonische gelijke tonen een Aïs en een Bes.

Violisten en andere strijkers plegen een dergelijk onderscheid wel te maken. Aan de andere kant: op een piano kun je een dergelijk onderscheid evenmin maken en tegenwoordig hebben de meeste, ook muzikaal goed getrainde mensen daar alle vrede mee.

Tot slot

Wil je eens wat goedmoedige grapjes en andere humor over andere muziekinstrumenten lezen? Kijk dan eens bij de artikelen over humor, bijvoorbeeld over de gitaar en gitaristen of dwarsfluit en dwarsfluitisten, saxofoon en saxofonisten, de harp en harpisten of over de viool of altviool en violisten.

Dossier saxofoon

Dit artikel maakt deel uit van het dossier Saxofoon.